Tämä ohje on kirjoitettu teitä varten, jos olette asunto-osakeyhtiössänne päättänyt luopua isännöitsijäpalvelusta ja aloittaa yhteistyön RoHo Oy:n kanssa. Aivan ensimmäiseksi asunto-osakeyhtiönne tulee hallituksen kokouksella päättää isännöitsijän irtisanomisesta. Isännöinnistä päättäminen on taloyhtiön hallituksen tehtävä, ei yhtiökokouksen. Samassa yhtiökokouksessa teidän tulee päättää kirjanpidon siirrosta RoHo Oy:lle ja valtuuttaa yksi osakkaista solmimaan toimeksiantosopimus.

Entiseltä isännöitsijältä teidän tulee pyytää välitilinpäätös, josta tilikauden kirjanpidon tekemistä jatketaan. Samalla on hyvä pyytää yksi isännöitsijätodistus, josta selviää irtisanomishetken keskeisimmät tiedot (esimerkiksi huoneistokohtaiset velkaosuudet, maksamattomat vastikkeet yms). Nämä tiedot tulee toimittaa meille. Jos valitsette palvelupaketiksi kirjanpidon ilman maksuliikennettä (eli laskujen maksamista), teidän tulee YTJ-palveluun tehdä asunto-osakeyhtiöllenne osoitteenmuutos henkilölle, joka laskunne maksaa (esimerkiksi joku osakkaistanne). YTJ-palveluun kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla ja osoitteenmuutos tehdään asunto-osakeyhtiönne Y-tunnuksen avulla. Jos ulkoistatte laskujen maksun meille, teette asunto-osakeyhtiön osoitteenmuutoksen RoHo Oy:lle. Sama osoitteen muutos on välitettävä myös laskuttajillenne, esimerkiksi vesi-, sähkö-, vakuutus-, ja jätehuoltoyhtiöille. Sähköpostiviesti asiakaspalveluihin osoitteenmuutoksesta usein riittää.

Pienille asunto-osakeyhtiöille saapuu kuukaudessa keskimäärin 2-5 laskua, joten voitte harkita haluatteko maksaa siitä, että toinen taho (tässä tapauksessa me) maksaa laskunne. Vai haluatteko pitää tämän toiminnon yhtiön sisällä, esimerkiksi joku osakkaistanne hoitaa tämän tehtävän. RoHo Oy:ssä hoidamme mielellämme laskujenne maksun, mutta olemme myös asiakkaan puolella. Joten jos haluatte päästä minimaalisilla hallinnointikustannuksilla, niin laskujen maksun hoitaminen yhtiön sisällä on myös erittäin perusteltua.

Elämää isännöitsijän jälkeen

Tämän jälkeen asiat eivät käytännössä paljonkaan muutu isännöitsijän ajoista. Paitsi hallinnointikustannuksenne laskevat merkittävästi. Isoimmat muutokset ovat:

Yhtiökokouksissa ovat vain osakkaat. Meiltä saatte tarvittaessa yhtiökokouspöytäkirjan pohjat ja ohjeita niistä asioista, jotka ovat lakisääteisesti läpikäytäviä.

-Kun kiinteistö tarvitsee huoltoa, ette soita isännöitsijälle, vaan suoraan valitsemaanne alan yritykseen. Usein tämä myös nopeuttaa huollon suoritusta, koska yksi väliporras ketjusta poistuu.

-Jatkossa saatte isännöitsijätodistuksen meidän kauttamme. Voitte myös tehdä sen itse. Asunto-osakeyhtiön puheenjohtajalla on mahdollisuus allekirjoittaa se.

Suurin vaiva isännöitsijän irtisanomisprosessissa on alku ositteenmuutoksineen ja erilaisine valtuutuksien antamisineen. Tämän jälkeen asunto-osakeyhtiön asioiden hoitaminen yhtiön sisälle ei oman kokemuksemme mukaan juurikaan kasva, koska samat asiat on ennen pitänyt sopia isännöitsijän kanssa. Nyt sovitte ne keskenänne ja hoidatte huoltojen/korjausten kilpailutukset haluamallanne tavalla. Tällöin myös varmistutte, että saatte toimia yhteistyössä juuri haluamienne yritysten kanssa. Autamme aina tarvittaessa, jos teille nousee esiin kysymyksiä asunto-osakeyhtiön talouteen, vastuisiin ja mahdollisuuksiin liittyen.